Constructif onderhoudt en beheert bestaand vastgoed, in zowel de woning- als de utiliteitsbouw. “We werken alleen in de bestaande bouw, daar ligt onze kracht”, verklaart directeur innovatie Erik Stam. “Dat is een aparte tak van sport. Hierbij staan niet de bakstenen, maar de mensen centraal: de bewoners of gebruikers van een pand, maar ook de vakmensen die bij hen over de vloer komen.”
“Onze werkzaamheden zijn erg breed”, gaat Erik verder. “Van kleine onderhoud- of renovatieprojecten tot grootschalige transformatie en verduurzaming. Voor zo’n 40.000 woningen beheren we het planmatig en mutatie-onderhoud. Daarvoor hebben we in alle verschillende bouwdisciplines vakmensen in dienst. Maar we hebben ook eigen bewonersbegeleiders en een klant contact center. We willen een verlengstuk zijn voor de corporatie of vastgoedeigenaar.”
“Als je vaklieden na een hele werkdag ook ’s avonds moet inzetten, loopt de werkdruk op. Dat merk je uiteindelijk aan de prestaties.”
Optimale werksituatie
Als vaste partner voor haar opdrachtgevers is continuïteit erg belangrijk voor Constructif. Om dat te kunnen waarborgen werken ze zelf ook samen met vaste partners zoals Storingservice. “Zij nemen alle storingsmeldingen buiten bedrijfstijd van ons over. Vroeger deden we dat zelf, maar dat was een behoorlijke organisatie en een flinke belasting voor ons eigen personeel. Als je vaklieden na een hele werkdag ook ’s avonds moet inzetten, loopt de werkdruk op. Dat merk je uiteindelijk aan de prestaties.”
“Renovatieprojecten hebben vaak een strakke planning”, legt Erik uit. “Als een vakman het werk overdag niet afkrijgt omdat hij ‘s nachts heeft doorgewerkt, zijn opdrachtgevers en huurders ontevreden. Door storingen ’s avonds en in het weekend uit te besteden, creëren we een optimale werksituatie voor onze medewerkers. Dat geeft ook ruimte om onze primaire processen, overdag, te verbeteren. Een win-winsituatie dus!”
Bouwen aan tevredenheid
Volgens Erik werkt het prima om storingen ’s avonds en in het weekend uit te besteden, mits je de juiste partner hebt die hetzelfde werkt en hetzelfde uitstraalt. “De pay-off van Constructif is ‘bouwen aan tevredenheid’. Storingservice straalt dat ook uit. Dat begint bij de vaklieden. Zij staan bij de mensen voor de deur en maken het verschil. Dat geldt zeker bij spoedklussen in de avonduren. Bewoners zijn dan al niet blij: ze hebben een probleem en ’s avonds een onbekende over de vloer. Betrouwbaarheid en tevredenheid zijn dan extra belangrijk.”
“Hoe minder schakels, hoe groter de efficiëntie. Daar help ik onze klanten graag mee.”
Minder schakels, meer efficiëntie
Storingservice heeft de storingsmeldingen van woningcorporatie Trivire zelfs helemaal overgenomen. “Vroeger meldden huurders een storing altijd bij de backoffice van Trivire. Buiten kantooruren gaf de corporatie dit door aan Storingservice. Nu bellen huurders buiten kantooruren rechtstreeks met het callcenter van Storingservice. Hoe minder schakels, hoe groter de efficiëntie. Daar help ik onze klanten graag mee.”
Duidelijke afspraken
Snelle en goede service is een belangrijk onderdeel van klanttevredenheid. “Zodra Storingservice een melding van ons krijgt, bellen ze direct de bewoner om een exacte afspraak te maken. Hun netwerk is zo ingericht dat ze meestal binnen een half uur ter plaatse zijn. Ook over de financiën hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Als je dat soort dingen vooraf goed regelt, is daar achteraf nooit gedoe over. Dan kun je je richten op wat echt belangrijk is, namelijk de dienstverlening naar onze gezamenlijke klant: de huurder.”