Onder het motto ‘Samen Succesvol!’ is Zondervan totaalpartner in installatietechniek. “We onderhouden en verlenen service aan alle technische installaties in woningen en kantoorpanden. Van loodgieterswerk of verwarming tot ventilatie en koeling”, aldus Dick Smit, directeur en eigenaar van Zondervan. Daarin willen we onze opdrachtgevers zo veel mogelijk ontlasten, 24 uur per dag en 7 dagen per week.
Zondervan doet storings- en onderhoudswerkzaamheden voor woningbouwverenigingen, VvE’s, vastgoedbeheerders of -beleggers en aannemers. “We lossen dagelijkse klachten op, zoals verstoppingen of lekkages, maar doen ook planmatige renovaties of transformaties”, verklaart Dick. “Vooral kleinere beheerders vinden het prettig als we naast de w-installatie, ook het bouwkundige of elektrawerk regelen. Daar huren wij mensen voor in, maar de klant heeft dan één aanbesteding, één planning en één aanspreekpunt in het hele project.”
Optimaal georganiseerd proces
“Om het bouwproces optimaal te organiseren, maken we samen met de opdrachtgever een projectprojectplanning. We plannen alles strak en gefaseerd in: bijna van minuut tot minuut. Dat voorkomt dat de loodgieter, elektricien en aannemer elkaar in de weg lopen. En het levert veel logistieke winst op als mensen minder met hun materialen hoeven te slepen. In een goed georganiseerd project kan ik mijn mensen efficiënt inzetten, voor het werk waar ze goed in zijn.”
Volledig digitaal
Om nog efficiënter te zijn, werkt Zondervan volledig digitaal. “Monteurs krijgen hun werkbonnen op een IPad en houden hier alles op bij. Het voordeel is dat we heel open en transparant communiceren, onderling én met de klant. Alle betrokken partijen kunnen in het systeem real-time zien wat de status is van een project of storingsmelding.”
“Het is een continu proces om de software zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de werkzaamheden”, aldus Dick. “We zijn bezig met een koppeling met de serviceportals van onze klanten, zodat we informatie één op één kunnen overzetten. En sinds kort krijgt de eindklant een dag voor de afspraak automatisch een herinnering per sms. Prettig voor de klant en voor ons, want wij kunnen gelijk aan de slag als er op de afgesproken tijd iemand aanwezig is.”
“In een goed georganiseerd project kan ik mijn mensen efficiënt inzetten”
Eigen verantwoordelijkheid
De focus op effectiviteit en kwaliteit is ook terug te zien de kernwaarden van Zondervan: resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid, samenwerking en medewerkerstevredenheid. “Deze waarden zie je terug in de hele organisatie. Op de werkvloer betekent dat vooral dat de verantwoordelijkheid bij de juiste mensen ligt. Oftewel bij de monteurs zelf en niet bij allerlei opzichters. Natuurlijk is er een eindverantwoordelijke, die ook contact houdt met de opdrachtgever. Maar verder levert de monteur zijn eigen werk op en is hij zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit.”
Tevreden medewerkers
Betrokkenheid bij het werk draagt volgens Dick bij aan de tevredenheid. “Mijn stelling is: als je met plezier naar je werk gaat, haal je het beste resultaat. Daarom proberen we een fijne werkomgeving te creëren voor onze mensen. We zorgen voor goed gereedschap, een goede bus, doorgroeimogelijkheden en opleidingen. Maar ook sociaal contact staat hoog in het vaandel. Als collega’s elkaar op een informele manier leren kennen, weten ze elkaar makkelijker te vinden bij zakelijke én persoonlijke problemen.”
“24-uurs service vroeg te veel van onze mensen”
Minder verzuim
Medewerkerstevredenheid was voor Zondervan ook één van de reden om de storingsdienst buiten kantooruren uit te besteden. “Heel lang was ik van mening dat 24-uurs service een kerntaak van ons was, maar het vroeg te veel van onze mensen. Steeds meer meldingen komen ‘s avonds en in het weekend, nu meer mensen beiden werken. Dat werd het zo belastend voor het personeel dat het ziekteverzuim toenam.”
“Zo’n twee jaar geleden zijn we daarom gaan samenwerken met Storingservice. Dat bevalt nog steeds heel goed. Met uitgeruste mensen loopt de planning en het proces overdag beter. En het helpt ook bij het werven van nieuw personeel. We halen monteurs die een nieuwe baan zoeken over de streep, omdat ze geen extra uren hoeven te draaien buiten kantoortijden.”
Het belang van goede partners
Zondervan en Storingservice vullen elkaar volgens Dick goed aan. “We hebben dezelfde visie op klantgerichtheid. Storingservice heeft een professionele uitstraling en besteedt veel aandacht aan de communicatie met klanten. Dat vinden wij ook erg belangrijk. En er is goed onderling contact. Het proces en de informatie die we van elkaar nodig hebben is goed op elkaar afgestemd. Ik zie het belang van samenwerking met goede partners om je werk en je service op pijl te houden”, sluit Dick af. “Natuurlijk gebeurt er elke werkdag van alles, zowel positief als negatief. Door daarover te praten, met de klant en met elkaar, kun je de dienstverlening in de toekomst verder verbeteren.”